Japanese書籍
知識論 情報クラウド時代の”知る”という営み【越境ブックレットシリーズ第1巻】
越境ブックレットシリーズの第1巻として山田肖子教授による書籍『知識論 情報クラウド時代の”知る”という営み』が刊行されました。
インターネットの普及により情報があふれる現代において、無批判に受け取る情報と個人の価値判断により再構成された知識を区別し、本書では知識の生成を学問分野、国を越えて再考し、知るという営みを捉え直していきます。
カテゴリの概要説明文が入ります。カテゴリの概要説明文が入ります。カテゴリの概要説明文が入ります。
SKY[Skills and Knowledge for Youth] ホーム Survey on Skills Development in Ethiopian Garment Production Sector
Japanese書籍
越境ブックレットシリーズの第1巻として山田肖子教授による書籍『知識論 情報クラウド時代の”知る”という営み』が刊行されました。
インターネットの普及により情報があふれる現代において、無批判に受け取る情報と個人の価値判断により再構成された知識を区別し、本書では知識の生成を学問分野、国を越えて再考し、知るという営みを捉え直していきます。
Japaneseその他
2019年3月26日に開催されたTICAD7記念シンポジウム「アフリカ開発の展望と産業人材育成」における本プロジェクトの山田肖子教授の発表資料。
論文English
In this paper, to measure the perception gaps between the supply and demand side of worker skills, an assessment in which assessors from the employer side and the TVET trainer side concurrently graded the garment manufacturing vocational skills of the same workers was conducted. The findings show that there are several layers of mismatch not only between TVET and employers but also between TVET trainers and students. The report also points out that noncognitive or “soft” skills are as important as production skills and it was revealed that TVET graduates demonstrate higher levels of noncognitive skills than do workers trained only in the factories.
論文English
The Ethiopian economy has grown significantly and the government has prioritized industrial skills development and expanded technical and vocational education and training (TVET). However, mismatches between the skills availableand the skills required are widespread and the unemployment rate for TVET graduates is high. This paper empirically identify the exact types and domains of skills in which the supply–demand mismatches happen in Ethiopia. It also introduces a unique instrument that captures the knowledge and skills of workers in real work environments.
論文English
The report explores the capacity to perform mathematical tasks at the level of primary school curriculum by using data of students randomly selected in Addis Ababa, Ethiopiain March 2018.
Japanese論文
職業技術教育を取り巻く国際的状況、アフリカ社会における職業技術教育と、Competence Based Training (CBT)に基づく職業技術教育という背景をもとに、アフリカにおける職業技術教育研究の課題にSKYプロジェクトが独自の包括的な評価モジュールを用いてどのように学習者中心主義的アプローチで取り組んでいるのかを示す。
Japanese論文
中学・高等教育におけるグローバル・リーダー育成のための次世代型教育プログラムの導入が生徒の英語学力と国際性に与える影響のメカニズムを把握することを目的に、SGH/SSHの海外研修参加の有無が生徒の国際性に与える影響を、SKYプロジェクトの技能評価モジュールの一部である英語の学力試験と意識調査を用いて分析する。
Japanese論文その他
エチオピアの縫製業労働者へのカイゼン教育に焦点を当て、非認知的能力の教育が実際にどのような条件でどのような効果をもたらすのか、SKYプロジェクトの技能評価モジュールの質問票と実技評価を用いて考察する。
Japanese論文
アフリカの労働市場において、技能労働者の訓練側と雇用側で、技能に対する認識がどのように異なるのか、また、実際に労働者が出来る作業は期待にマッチしているのかを検証する。また、そうした検証を可能にする技能評価のモジュールを開発するために、服飾産業に焦点を当て、エチオピア及び日本のS県の専門学校で行っている試行の結果を共有する。
Japanese論文
本研究プロジェクトが目指している技能評価とカリキュラム分析につき、全体像を概観する。また、プロジェクトの意義、目的をアフリカの産業開発、人材需要、及びSDGsにおけるスキルディベロプメントの議論と関連づけて議論する。
Japanese論文
質問票、筆記試験及び技能試験によって構成される技能評価モジュールの汎用性を高めるために行っている試行結果を提示する。また、項目反応理論などのテスト解析手法を用いて行っているモジュールの難易度、識別力検定から得られた課題も議論する。
Japanese論文
エチオピア及び南アフリカ政府が公表している職業資格認定のための基準と、そうした技能を持った人材を養成するために実施されているTVET教育のカリキュラムを分析する。服飾産業の同レベルの技能者に対する基準が2か国で異なる点を、両国の産業構造や政策環境に照らして分析する。
論文English
This paper uses original data to understand the process of garment production skills acquisition in the top seven public TVET institutes in Addis Ababa, Ethiopia. More specifically, it has two objectives. First, it develops garment skills acquisition scales based on the Ethiopian Occupational Standards items. Second, it compares trainees and TVET trainer’s perception of skills acquisition to assess whether there are gaps in the expectations of the skills to acquire.
論文English
"Program of the Addis Ababa Symposium on Skills Development
“High Quality Technical and Vocational Education and Training for Sustainable Growth and Job Creation in Ethiopia” 2017."
論文English
Opening remarks by by the Minister of Education, H.E.Dr. Shiferaw Teklemariam and State Minister, H.E. Ato Teshome.
論文English
This presentation gives an overview of issues on human resource development in Africa and introduces the design of the research. It provides the findings of the mismatch between industry and training as well as that of between TVET trainers and trainees.